Societat

Emergència social

La pandèmia ha causat que Càritas Cambrils hagi d'atendre a més del doble de famílies que abans

Els usuaris de l'entitat són principalment persones que treballaven al sector turístic i famílies amb una situació de vulnerabilitat des d'abans de la crisi sanitària

Per Maria Vidal

Lliurament de lots de productes a Càritas de la parròquia de Santa Maria, aquest passat mes d'abril | Lluís Rovira i Barenys
Lliurament de lots de productes a Càritas de la parròquia de Santa Maria, aquest passat mes d'abril | Lluís Rovira i Barenys | Lluís Rovira i Barenys

La situació d'emergència social desencadenada per la pandèmia de la Covid-19 ha provocat que Càritas Cambrils hagi d'atendre al doble de famílies que abans de la declaració de l'estat d'alarma. Segons explica l'entitat, el fet que gran part de la població cambrilenca es dediqui al turisme, sumat a la problemàtica de l'habitatge i de persones que anteriorment ja tenien una situació de vulnerabilitat, ha causat que la demanda d'aliments de primera necessitat hagi augmentat en gran mesura. D'aquesta manera, Càritas Cambrils ha hagut de reorganitzar-se per donar resposta a la situació d'aquesta nova normalitat.

Al mes de gener, Càritas Cambrils atenia de forma habitual a 212 famílies. En els moments més crítics de la pandèmia, les famílies ateses passaven de les 500. Actualment, n'atén 470. El fet que la xifra hagi augmentat més del doble és una demostració més que la pandèmia i, en conseqüència, el confinament, ha afectat greument l'economia de moltes persones i les ha col·locat en una situació de vulnerabilitat. Segons Goretti Cebrián, treballadora social de Càritas, van començar a experimentar un augment de la demanda especialment a partir del mes d'abril, la qual cosa també té relació amb què Creu Roja i Càritas eren els únics punts de servei actius durant la pandèmia, ja que els Serveis Socials estaven inactius.

Principalment, el perfil dels usuaris que atén Càritas són persones que fins ara es dedicaven al sector turístic durant 3 o 4 mesos a l'any

El perfil de famílies usuàries que recentment han precisat els serveis que ofereix Càritas són persones que durant la temporada d'estiu normalment treballaven al sector turístic i de l'hostaleria, i que aquest any no han pogut trobar feina, en la majoria casos, per una reducció de personal a causa de la crisi sanitària. Moltes d'aquestes persones són fixes discontínues que es troben actualment en una situació d'ERTO, que en molts casos s'han retardat els pagaments i ha causat que els ingressos d'aquestes famílies disminuïssin. A més, aquestes persones, durant els 8 o 9 mesos restants que no treballaven, comptaven amb un subsidi. Tanmateix, com que aquest any no han pogut treballar, tampoc podran rebre l'ajuda. A banda d'aquestes persones amb un panorama laboral complicat, s'hi sumen les famílies sense recursos des d'abans de la pandèmia i les persones estrangeres en situació irregular, les quals han de treballar en l'economia submergida perquè no disposen de documentació per treballar a l'economia regular. A tot plegat, també se li afegeix la problemàtica de l'habitatge, que actualment és molt greu. Per una banda, moltes de les persones que fins ara compartien pis o habitació per abaratir costos han hagut de marxar per por al contagi. Per l'altra, s'han reprès els desnonaments perquè l'estat d'alarma ja ha finalitzat.

La disponibilitat d'aliments a Càritas Cambrils ha disminuït

Pel que fa a Càritas Cambrils, la situació també és crítica perquè, després de tants mesos amb una demanda d'aliments molt elevada, la disponibilitat del menjar ja ha baixat. A més, les perspectives a curt termini són alarmants perquè encara atenen de mitjana a 30 persones al dia i la demanda no només no es redueix, sinó que cada setmana hi ha persones noves que necessiten els serveis de l'entitat. Des de Càritas informen que principalment fan falta productes per a nadons (bolquers, llet en pols, etc.), aliments bàsics (pasta, arròs, tonyina, etc.) i productes per la higiene personal. D'altra banda, fins fa poc, moltes famílies comptaven amb les beques menjador, que asseguraven que els infants feien mínim un àpat al dia. Ara, les famílies ja no disposen d'aquestes ajudes perquè ha finalitzat el curs escolar i això torna a situar els infants en una posició molt vulnerable. Addicionalment, les famílies que atén Càritas també tenien una ajuda de l'Ajuntament de Cambrils, ja que a través d'unes targetes amb les quals podien comprar productes frescos es complementava el menjar que l'entitat els donava. Actualment, aquest servei no està actiu.

Quant a l'equip de voluntaris, al principi del confinament es va establir que aquells que formaven part del col·lectiu de risc, perquè eren persones grans, no podien tenir contacte directe amb les persones. Per això, durant els moments més crítics de la pandèmia Càritas Cambrils ha col·laborat amb la Xarxa de suport, amb la qual, segons expliquen des de l'entitat, han tingut molt bona relació durant tot aquest temps i encara hi segueixen cooperant. Tot i això, a l'entitat prioritzen el contacte directe que sempre han tingut amb els usuaris, de manera que ara les voluntàries que ja tractaven personalment les famílies usuàries des d'abans de la pandèmia ho tornen a fer.

Des de Càritas Cambrils també destaquen l'allau de solidaritat que hi ha hagut aquests mesos, ja que moltes persones voluntàries s'han ofert per ajudar-les. En alguns casos, però, han hagut de prescindir de la seva ajuda per temes de gestió, ja que les seus són petites i hi caben molt poques persones, tenint en compte que han de mantenir la distància de seguretat. L'entitat també confirma que durant el confinament es va fer difícil atendre a tothom que ho precisava perquè la situació els va agafar d'imprevist, però ara ja es troben més preparats logísticament.

Comenta aquest article