Cultura

Música

El cambrilenc Pau Fargas publica el seu primer llibre «La psicotecnologia musical. Reflexions sobre música i so»

Es tracta d'un treball en el què recull els seus coneixements com a compositor, arranjador, tècnic de so i d'estudi, pedagog musical, violista i productor musical

Per Berta Ruiz

Pau Fargas amb un exemplar del seu llibre «La psicotecnologia musical. Reflexions sobre música i so»
Pau Fargas amb un exemplar del seu llibre «La psicotecnologia musical. Reflexions sobre música i so» | Cedida

El cambrilenc Pau Fargas ha publicat, recentment, el seu primer llibre que es titula "La psicotecnologia musical. Reflexions sobre música i so". Es tracta d'un treball en el què recull els seus coneixements com a compositor, arranjador, tècnic de so i d'estudi, pedagog musical, violista i productor musical. Segons ha explicat Fargas a revistacambrils.cat, "feia temps que volia fer el llibre i va sorgir de la pròpia necessitat d'escriure. Tracta sobre diferents reflexions sobre la música i el so".

L'elaboració d'aquest llibre –que es pot aconseguir en format digital o físic– li ha comportat uns nou mesos de feina. Tal com ell mateix ha comentat, "el procés es va dividir en dues fases: en la primera em vaig dedicar a escriure força, com una pluja d'idees i tot allò que em venia al cap. Posteriorment, ho anava corregint, ho anava ampliant... Després d'això ho vaig deixar reposar durant un temps i quan ho vaig tornar a agafar ho vaig fer amb molta energia. En aquesta segona fase vaig comprovar que escrivia d'una forma més correcta, com si hagués fet una evolució. En aquesta fase vaig treure aquelles parts que no tenien tanta coherència o aquelles que sobraven per donar-li una forma en conjunt". 

"Les dues primeres parts del llibre tenen un caràcter més genèric i d'interès per al públic en general"

Per començar el llibre, el Pau s'ha pres la llicència d'incloure un parell de poemes escrits per ell mateix com a mode d'introducció. Són dos textos que parlen sobre la pau i també es com picar l'ullet al seu nom. El llibre en sí es divideix en tres parts: l'art abstracte, reflexions sobre el músic contemporani i, l'ofici del tècnic de so. Tal com ha comentat, "les dues primeres parts del llibre tenen un caràcter més genèric i d'interès per al públic en general, no necessàriament per a músics ni tècnics de so professionals. En canvi, el darrer apartat sí està més especialitzat per a gent d'aquest sector". 

L'art abstracte i el músic contemporani

En el primer apartat, Fargas se centra en temàtiques com les analogies sonores; el cripticisme del llenguatge i les emocions en la composició musical com per exemple la sorpresa, la intriga o com afecten les emocions a l'hora de fer una composició. Per altra banda, al segon apartat del llibre que tracta sobre el músic contemporani, tal com ha explicat Fargas, ha abordat qüestions com: la co-creació –col·laboracions entre músics i projectes en equip–; l'automotivació musical –és a dir, tracta punts per aconseguir una major motivació per iniciar aquest tipus de projectes–; la transversalitat vs l'especialista –els diferents perfils professionals que hi ha i les diferents especialitzacions–; trobar el camí cap a un mateix –és a dir, aconseguir la teva part diferencial respecte d'altres músics–; la simetria entre professor i alumne –els beneficis i els avantatges de ser professor i/o de ser alumne, les maneres de fer classe o les relacions que s'estableixen– i, les noves tecnologies en la pedagogia musical.

L'ofici de tècnic de so

Finalment, en el darrer apartat, Pau Fargas se centra específicament en l'ofici de tècnic de so abordant diferents punts com: com es pot construir un home studio; la democratització de la tecnologia –és a dir, l'ampli accés per a tota la població en general que existeix actualment–; l'estudi d'enregistrament com a instrument musical; consells per fer una bona gravació i consells per fer una bona mescla. Fargas també aborda aspectes com el carisma psicopedagògic que ha de tenir tècnic de so per treure el músic de possibles bloquejos a l'hora de gravar i també la recerca per trobar un so propi –crear un segell d'identitat–. Finalment, el llibre es tanca amb un seguir de reflexions sobre la producció musical.

El llibre ha estat una autopublicació a través de la plataforma Amazon. Pau Fargas també el vol oferir de forma gratuïta a aquelles persones que estiguin interessades en aquest tema. Ell ho facilita en aquest enllaç de descàrrega. 

Comenta aquest article