Tema del mes

L’edifici consistorial ha complert 10 anys

Per Lluís Rovira i Barenys

Vista de la façana principal de l’edifici consistorial

Ara fa 10 anys Cambrils estrenava un nou edifici consistorial. Es deixaven les antigues instal·lacions a la plaça d’Espanya i s’ocupava un edifici nou al bell mig de la Zona Direccional de Cambrils. El trasllat de l’antic al nou edifici va durar uns deu dies i es va fer en el decurs del mes de març de 1995. Pocs dies després, concretament l’1 d’abril del mateix any, es va fer l’acte d’inauguració oficial.

Deu anys després

El nou Ajuntament, de dimensions generals força generoses, havia de ser la solució a la manca d’espai que es patia a l’antic edifici. El mateix arquitecte municipal, Jesús Coll, responsable del projecte del nou edifici consistorial ho va manifestar públicament en el discurs que va fer el dia de la inauguració, “un dels objectius del nou edifici és el de concentrar totes les funcions públiques en un sol edifici, que no només sigui administratiu sinó que també tingui un caràcter social i cultural”. El temps ha demostrat, però, que la solució ha estat de molt curta durada. L’increment de serveis i personal a l’Ajuntament ha estat constant al llarg d’aquests anys i l’edifici consistorial, fa temps, ja s’ha quedat petit. Fa un any, el Departament de Cultura ja es va traslladar a les dependències del Centre Cultural. També està previst que el Departament de Benestar Social es traslladi abans d’aquest estiu a l’edifici de l’antic hospital i que el Departament d’Ensenyament es traslladi a un edifici encara per decidir, en un futur proper. Al mateix temps, des de fa uns mesos s’està produint un procés de reordenament intern de les àrees administratives de l’Ajuntament, un procés que encara no ha acabat.

350 treballadors municipals

Actualment l’Ajuntament té uns 350 treballadors. Evidentment no tots tenen el lloc de treball dins l’edifici consistorial però aquesta xifra dóna idea de la dimensió humana que abasta l’actual organigrama de l’Ajuntament. L’alcalde, Robert Benaiges, reconeix el problema d’espai i apunta algunes de les solucions de futur, “la dimensió actual de l’administració municipal no s’acomoda dins d’aquest espai, no hi cap. No hi cabem físicament. Tenim la intenció d’ampliar l’OAC a tota la planta baixa de l’edifici, però en aquesta planta baixa també hi ha Tresoreria i Benestar Social. La Policia Local està horrible i hem hagut d’eixamplar un espai per a ells al pàrquing de l’Ajuntament”. Respecte al personal, l’alcalde manifesta que s’està al límit i que la tendència de futur ha de ser la reducció, l’amortització de places, “això no vol dir fer fora ningú; hi ha ajuntaments més grans que el de Cambrils que funcionen amb menys gent perquè han externalitzat els serveis. Ara treballen unes 350 persones a l’Ajuntament i l’any 1995 no n’hi havia ni la meitat”. Aquest increment de personal en aquests darrers anys, segons l’alcalde, “ha estat gradual, tot i que hi va haver salts importants en la major part de les àrees en l’anterior mandat. Va ser un increment importantíssim en moltes àrees sense un criteri clar de distribució de personal i de necessitats. Nosaltres, en el primer any d’aquest mandat, hem cobert les mancances dels serveis que feien falta i que eren entre 30 i 40 persones entre serveis generals i serveis tècnics. A partir d’ara la voluntat és la d’increment zero en personal excepte en casos extraordinaris. La rendibilitat del personal que tenim en aquests moments ha de durar molts anys”.

Reagrupament de serveis

L’alcalde considera com una solució provisional el procés de descentralització de serveis que es va engegar l’any passat amb la sortida del Departament de Cultura de l’edifici consistorial, “a mi això no m’agrada. Crec que el futur passa per un Ajuntament model Mollet del Vallès. Es tracta de dos edificis connectats, en un és on hi ha l’espai institucional a més de la part política, la Secretaria, l’OAC, i en el segon és on hi ha l’espai de treball administratiu”. Aquest segon edifici es podria construir a l’espai del darrere de l’actual Ajuntament, on hi ha el dipòsit provisional de vehicles abandonats. Aquest segon edifici permetria agrupar tots els serveis, fins i tot els que ara es descentralitzen. A la planta baixa d’aquest futur edifici hi podria haver les dependències de la Policia Local. Però tot això requereix una previsió de futur i, com bé diu l’alcalde, “en aquest mandat, no es farà”.

§ La placa, desllustrada§

La placa commemorativa està desllustrada

L’Ajuntament té una placa commemorativa del dia de la inauguració just a l’entrada de l’edifici. A la placa hi ha la data de la inauguració amb el nom de l’alcalde i de tots els regidors que hi havia en aquell moment a l’Ajuntament. La placa tampoc ha aguantat massa bé el pas dels anys i, en aquests moments està, ja, força desllustrada.

Comenta aquest article