Informació general

Infraestructures

El futur de l'antic traçat ferroviari: un debat damunt la taula

El PP va presentar al plenari del 27 de gener una moció per debatre sobre què fer amb l'espai que quedi alliberat. Els popular proposen un espai verd, mentre "no es decideixi el futur de la zona"

Per Berta Ruiz

Imatge de l'antiga estació de tren de Cambrils
Imatge de l'antiga estació de tren de Cambrils | Lluís Rovira i Barenys

El futur de l'antic traçat ferroviari és un debat que està damuntla taula des de la posada en marxa del Corredor Mediterrani. Recentment, Adif ha tret a licitació els treballs de desmantellament de la via entre Vandellòs i PortAventura. Sobre la qüestió cabdal de què fer amb aquesta infraestructura que ha quedat fora de servei, el PP va presentar al plenari del passat 27 de gener, una moció que proposava impulsar un debat per determinar què fer amb l'espai que quedi alliberat i, "en tant que no es decideixi el futur de la zona –amb l'objectiu de dignificar l'espai–, adequar una zona verda per al gaudi dels cambrilencs".

El PP demana impulsar una via verda mentre no es resolgui el projecte definitiu

Segons va defensar el portaveu del PP –David Chatelain–, l'agost de 2019, "el Secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat va anunciar la licitació de l'estudi informatiu per a la hipotètica implantació d'un futur tren tramvia entre Cambrils i Tarragona, després d'una reunió amb representants de Tarragona, Reus, Cambrils, Vila-seca i Salou. Per altra banda, el municipi de Mont-roig va manifestar la voluntat de sol·licitar a ADIF la cessió dels terrenys –un cop desmantellada la via– per convertir aquest espai en una vida verda, sense renunciar a una possible infraestructura de comunicació". Tal com va apuntar Chatelain "considerem que no hi ha un consens local sobre el futur d'aquesta franja de terreny i podrien plantejar-se diferents alternatives. Tampoc acceptem que es vulgui imposar la figura d'un tren tramvia en el territori, passant per sobre de l'autonomia municipal". Sobre l'opció del tramvia, Chatelain va comentar que, "representa una nova barrera arquitectònica; existeixen d'altres solucions que haurien de ser objecte de debat en l'àmbit municipal". Per tot plegat, mentre no es resol quin projecte definitiu es tirarà endavant, des del PP van proposar que: "el primer objectiu a curt termini –després del desmantellament de la via– seria impulsar una via verda, amb opció de situar espais d'aparcaments en algunes zones i aprofitant la centralitat de l'espai que quedarà lliure".

PSC i Cs donen suport a la proposta del PP

Sobre la moció presentada pel PP, tant el PSC com Cs van donar el seu suport. Per un costat, la regidora socialista –Ana López– va deixar palesa la inquietud del seu grup "vers el desmantellament de la via i l'estudi que està fent la Generalitat per comunicar els municipis. Estem plenament d'acord amb els punts de la moció i que hi hagi permeabilitat en tot el traçat de l'antiga via fins que no es decideixi com ha de ser aquesta comunicació i quin és el projecte de la Generalitat". Per la seva part, el regidor de Cs –Juan Carlos Romera– va demanar que el govern de l'Ajuntament de Cambrils manifestés "una aposta ferma pel futur d'aquesta zona". Segons va dir: "els cambrilencs tenim dret a saber què passarà amb aquest traçat que fins ara està ocupat per les vies del tren". Per altra banda, a més curt termini, Romera també va interpel·lar a l'alcaldessa sobre quines solucions s'aportaran als problemes de connexió que ara hi ha amb d'altres municipis com per exemple Salou.

Camí Mendoza: "El que vostè demana impulsar ja està damunt de la taula i ja s'hi està treballant"

A la proposta defensada pel regidor popular, l'alcaldessa –Camí Mendoza– es va remetre al recull històric sobre aquest espai. Tal com va dir, "quan el sr. Chatelain afirma que no hi ha un criteri, que no hi ha una orientació clara amb el que s'ha de fer, jo vull recordar que al POUM de 2006 –en el seu article 133– ja es preveu aquest sistema ferroviari i diu textualment que 's'estableix una reserva de sòl adreçat a la xarxa viària bàsica preferentment especialitzada en el transport públic'. El POUM ja preveu i protegeix que aquest espai per on passa actualment l'antiga via serà una xarxa viària bàsica i també contempla la possibilitat de que contingui una plataforma de transport públic. Per tant, el criteri està clar". Mendoza va rebutjar la moció perquè, segons va argumentar, "el que vostè demana impulsar ja està damunt de la taula i ja s'hi està treballant".

David Chatelain (PP): "El més intel·ligent seria, com a mínim, impulsar una taula de debat sobre el model que volem"

En un torn de rèplica, David Chatelain del PP va inistir dient que, "estic demanant un debat sobre el model de futur que volem per aquesta xarxa que jo també considero que ha de ser de transport; però en quin tipus de transport? El més intel·ligent seria, com a mínim, impulsar una taula de debat sobre el model que volem. De moment, en tant que no es pren una decisió i s'executa, què hem de fer amb aquest espai? Hem de fer alguna cosa per deixar-la preparada i no tenir un espai abandonat al mig del municipi. Cal començar a actuar perquè el desmantellament serà imminent. Crec que és una moció de caràcter pràctic: fem alguna cosa, tinguem la visió de futur de tenir un espai que no sabem què passarà. Obrim una taula de debat amb els diferents sectors i decidir què volem com a municipi per aquest espai sense esperar a que la Generalitat ens digui què hi hem de fer".

Per tancar la discussió, l'alcaldessa va contestar que "estem disposats a parlar amb tots; s'hi està treballant, tenim clar el futur i estem oberts a parlar del que calgui".

Comenta aquest article