Informació general

Infraestructures

Adif programa la connexió amb el nou traçat ferroviari a partir de demà a les 19 hores de la tarda

Es preveu que el dilluns 13 de gener a partir de les 6h del matí el nou traçat ja estigui operatiu. Aquest proper cap de setmana, els trens de rodalies de la línia R 16 continuaran circulant pel traçat cambrilenc

Per Redacció

Vies del nou traçat ferroviari
Vies del nou traçat ferroviari | Lluís Rovira i Barenys

Adif farà, aquest proper cap de setmana, la posada en marxa del nou traçat ferroviari entre Vandellòs i Tarragona. L'inici de la desconnexió de l'actual traçat està previst a partir de les 19h de demà divendres 10 de gener de manera que el dilluns 13 de gener a partir de les 6h del matí el nou traçat ja estigui operatiu. Aquestes operacions consistiran en enllaçar la nova variant amb les vies existents, en una longitud aproximada de tres km. Un cop estigui feta la nova connexió quedarà fora de servei l'actual traçat de via única entre el terme de l'Ametlla de Mar i Vandellòs-l'Hospitalet de l'Infant, per la part sud, i l'actual estació de PortAventura, per la part nord.

Per la complexitat dels treballs a realitzar s'ha programat una interrupció especial del trànsit ferroviari i s'establirà un pla alternatiu per carretera, entre l'Ametlla de Mar i l'Hospitalet de l'Infant, per tal de garantir la mobilitat dels viatgers, segons ha informat Adif. Així doncs, aquest proper cap de setmana els trens encara circularan pel traçat cambrilenc actual i no serà fins el dilluns a primera hora que quedarà anul·lat completament el traçat actual.

Una operació tècnica força complicada

L'actual via única que a hores d'ara està en servei, per la part sud, s'haurà de desmuntar parcialment en els seus extrems fins a completar la connexió amb les dues noves vies. Durant aquest proper cap de setmana es treballarà en el muntatge de via i de catenària en quatre zones d'enllaç en un tram d'uns tres km. Quan s'hagi finalitzat aquesta tasca es preveu el pas d'un tren auscultador d'Adif per a la comprovació dinàmica de l'estat de la via i la catenària. A banda, també es farà el muntatge elèctric d'aquesta zona. A banda, s'han realitzat les adaptacions necessàries en la subestació elèctrica de Vandellòs per a donar alimentació al nou tram en 3.000 v.

Pel que fa als sistemes de control de trànsit ferroviari, un cop iniciada la interrupció de l'actual tràfic es donarà de baixa l'actual enclavament de Vandellòs amb la qual cosa quedaran fora de servei les instal·lacions entre L'Ametlla de Mar i Vandellòs -L'Hospitalet de l'Infant per la via actual al mateix temps que es donarà d'alta el nou traçat.

Del 20 de gener en endavant és quan podran començar a circular trens a 200km/h

Durant la primera setmana a la posada en funcionament del nou traçat ferroviari s'implantarà una limitació temporal de la velocitat de 80 km/h i en període nocturn es realitzaran noves operacions tècniques. Durant el cap de setmana del 17 al 19 de gener s'auscultarà la via amb trens laboratori d'Adif per tal de garantir el pas dels trens a la velocitat màxima de 200km/h a partir del dilluns 20 de gener.

Pla alternatiu d'aquest proper cap de setmana

Per tal de garantir la mobilitat dels viatgers, Renfe ha programat un servei alternatiu pels trens de la línia R16 de Rodalies i els serveis de Llarga Distància del Corredor Mediterrani. Segons Adif, es farà un servei alternatiu per carretera entre el tram de L'Ametlla de Mar i l'Hospitalet de l'Infant pels trens de Rodalies i avisa que les sortides des de Tortosa i fins l'Ametlla de Mar patiran modificacions horàries. El tram entre l'Hospitalet de l'Infant i Barcelona se seguirà fent amb tren. Pel que fa als serveis de Llarga Distància del Corredor Mediterrani s'establirà un servei alternatiu per carretera entre l'Aldea i Barcelona. Renfe també avisa que algun dels trens habituals no circularà però que ja no s'havien posat bitllets a la venda amb antelació.

L’Apunt

Més de 10 anys de retard
El nou traçat ferroviari que s'ha d'estrenar aquesta setmana vinent té una longitud de 64,1 km i té com a principals infraestructures el túnel de Les Rojales, de 1.910 m. i diferents viaductes que sumen una longitud superior als 9,1 km entre els que destaquen el de Cambrils, de 746 m. i el del Francolí, de 3.485 m. Altres infraestructures destacades són les noves estacions de l'Hospitalet de l'Infant i de Cambrils i el canviador d'ample de La Boella per a la connexió a l'ample estàndard amb la línia d'Alta Velocitat. La supressió de l'actual traçat significarà l'eliminació d'onze passos a nivell. La nova variant ha tingut un cost aproximat de 700 milions d'euros i ha estat cofinançada amb ajudes de les Xarxes Transeuropees del Transport i pel Mecanisme "Connectar Europa". D'altra banda, també cal dir que la posada en marxa d'aquest nou traçat ferroviari arriba amb més de 10 anys de retard, amb interrupcions de les obres i incompliments dels terminis anunciats en diverses ocasions.

Comenta aquest article