Informació general

Turisme

Se celebra un acte d'homenatge pels 50 anys de l'obertura de la primera oficina d'informació turística a Cambrils

El Patronat de Turisme ha acollit, avui al migdia, l'acte de reconeixement, homenatge i agraïment a la feina i la implicació de l’empresariat cambrilenc que va apostar pel turisme en aquella època i van crear el Centre d’Iniciatives Turístiques

Per Berta Ruiz

Foto de grup d'alguns dels regidors de Turisme de l'Ajuntament de Cambrils, juntament amb l'alcaldessa. D'esquerra a dreta: Francesc Garriga, Josep M. Vallès, Xavier Martí, Ana López, Camí Mendoza, Marta Borràs i Lluís Dalmau
Foto de grup d'alguns dels regidors de Turisme de l'Ajuntament de Cambrils, juntament amb l'alcaldessa. D'esquerra a dreta: Francesc Garriga, Josep M. Vallès, Xavier Martí, Ana López, Camí Mendoza, Marta Borràs i Lluís Dalmau | Berta Ruiz

Enguany es compleixen 50 anys de l'obertura de la primera oficina d'informació turística a Cambrils, l'any 1969 a la plaça de la Creu de la Missió. Sota aquesta efemèride, l'oficina del Patronat de Turisme de Cambrils ha acollit, avui al migdia, l'acte de reconeixement, homenatge i agraïment a la feina i la implicació de l’empresariat cambrilenc que va apostar pel turisme en aquella època i van crear el Centre d’Iniciatives Turístiques (CIT) i que, posteriorment, l'any 1984, es va transformar en el Patronat Municipal de Turisme. L'acte també ha servit per homenatjar als alcaldes, regidors, tècnics i personal que han format part dels dos organismes durant aquest mig segle.

Marta Borràs: "Després de 50 anys de treball, Cambrils s'ha obert al món, però mantenint la seva essència i personalitat tan pròpia de sempre"

L'actual directora del Patronat de Turisme –Amèlia Rico– ha estat l'encarregada de presentar l'acte i obrir el torn de parlaments. Per la seva part, la regidora de Turisme –Marta Borràs– ha fet un repàs dels inicis de la promoció turística al municipi quan l'any 1969, un grup d'empresaris van apostar per la promoció turística de Cambrils i es va crear el Centre d'Iniciatives Turístiques. "Uns veritables pioners que van saber veure el potencial d'un lloc del Mediterrani amb moltes ganes de fer que els turistes se sentissin com a casa seva" ha comentat Borràs. Aquesta primera entitat va donar pas, posteriorment, a la creació del Patronat Municipal de Turisme, l'any 1984 i, l'any 1999 amb l'estrena de l'oficina actual. La regidora de Turisme també ha destacat que, actualment Cambrils és la quarta destinació a Catalunya en nombre de pernoctacions amb uns 2,8 milions a l'any i que l'aposta de l'Ajuntament de Cambrils vers el sector es tradueix amb un pressupost d'1,5 milions d'euros per a la regidoria de Turisme. Borràs també ha tingut un record i un agraïment per tots aquells primers negocis que van impulsar el sector turístic a Cambrils i ha afegit que, "després de 50 anys de treball, Cambrils s'ha obert al món, però mantenint la seva essència i personalitat tan pròpia de sempre".

Posteriorment, s'ha projectat un vídeo sobre l’evolució del turisme, i la gerent del Patronat de Turisme ha repassat els fets més significatius de l’últim segle en relació al turisme i la gastronomia. El torn de parlaments ha seguit amb la intervenció de Lluís Dalmau que va presidir el CIT a partir de 1979. Dalmau ha comentat algunes anècdotes d'aquells inicis, ha destacat la implicació de molts empresaris que van posar tot l'esforç en la projecció turística de Cambrils i ha lloat la tasca feta per la família de Joan i Josep Pedrell, que van ser els veritables pioners ja als anys de 1940. 

Tot seguit, la directora dels Serveis Territorials d'Empresa i Coneixement –Carme Mansilla– també ha volgut reconèixer l'esforç fet al llarg d'aquests anys i ha afirmat que, "avui en dia el turisme s'està transformant i s'està reinventant. El repte està en un nou model de client "digital", en un turisme sostenible i en un estreta col·laboració entre el sector públic i privat". Per cloure els parlaments, l'alcaldessa –Camí Mendoza– ha recordat tota la trajectòria històrica d'ençà de la primera oficina d'atenció turística, de l'empenta del sector empresarial de l'època i de tota la gent que ha fet possible que Cambrils hagi esdevingut una destinació turística de primer ordre.

Després dels parlaments s'ha descobert una placa commemorativa i s'ha servit un aperitiu als assistents.

50 anys de la oficina d'informació turística a Cambrils, l'any 1969

El Centre d’Iniciatives Turístiques va néixer de la mà d’un grup de veïns i empresaris que tenien negocis relacionats amb el sector turístic, que estava en plena efervescència a tot el litoral català a partir de finals de la dècada dels 50. Tot i que va ser una iniciativa privada, l’Ajuntament va contribuir en el projecte amb la cessió dels terrenys de l’oficina i una ajuda econòmica. El clima, les platges i la gastronomia van començar a atraure un allau de visitants a Cambrils, transformant l’economia local i també la forma de vida i la societat cambrilenca. Aquests empresaris pioners van detectar les necessitats d’un poble agrícola i mariner que s’estava transformant en una destinació turística i gastronòmica.

El primer president del CIT, l’any 1969, va ser Josep Maria Mallol. A l’oficina, Neus Aramburu i posteriorment Montserrat Rebull i Maria Teresa López començaven a atendre un allau de visitants que buscaven allotjament. Les primeres accions van ser el concurs de mestres romescaires, un concurs d’eslògans turístics que va guanyar el mític “Sol, marinada i romesco” o el suport al tradicional concurs de tartanes i el concurs de castells de sorra. Més tard, va arribar el Ralli de Cotxes Antics, les fires i accions promocionals a l’estranger o el suport al Festival de Música i al Festival de Cinema, entre d’altres.

El CIT va funcionar que l’any 1984 es va crear el Patronat Municipal de Turisme de Cambrils, amb Jordi Llort com a primer director, i els empresaris d’entitat es van integrar al Consell Rector d’aquest organisme autònom. Actualment Cambrils és la quarta destinació de Catalunya en pernoctacions i segueix treballant per arribar a més clients potencials, obrir nous mercats i potenciar una oferta que permeti continuar desestacionalitzant la temporada.