Informació general

Infraestructures

Adif finalitza el període de proves a la variant Vandellòs-Tarragona

Per Redacció

Imatge de les vies de la nova variant de Vandellòs del corredor mediterrani en un punt entre Cambrils i el nus de Vila-seca
Imatge de les vies de la nova variant de Vandellòs del corredor mediterrani en un punt entre Cambrils i el nus de Vila-seca | Cedida

Adif Alta Velocitat (Adif AV) ha finalitzat el període de proves i els recorreguts de fiabilitat en la variant Vandellòs-Tarragona del Corredor Mediterrani, necessàries per tramitar la posada en servei d'aquesta infraestructura. Durant la setmana passada, s'han realitzat al llarg de 5 dies 386 recorreguts de fiabilitat entre l'Hospitalet de l'Infant i l'estació d'alta velocitat del Camp de Tarragona, creuant pels canviadors d'ample de la Boella, i entre l'Hospitalet de l'Infant i l'estació d'ample convencional de Tarragona, completant aproximadament 15.000 km.

Els primers resultats d'aquesta fase de les proves, realitzades amb trens comercials de Renfe de la sèrie S-121 de rodament desplaçable i bitensió (3.000 V i 25.000 V), són altament positius. Les proves de fiabilitat consisteixen a sotmetre a la infraestructura i les instal·lacions a escenaris de màximes exigències a la vostra comportament compleix amb els paràmetres d'homogeneïtat, fiabilitat i estabilitat. Aquesta fase de proves completa les realitzades fins a la data mitjançant trens laboratori d'Adif i material comercial en els trams d'ample internacional i convencional, entre les que destaquen les auscultacions de via i sistemes d'electrificació, comprovacions de les instal·lacions de seguretat, comunicacions i senyalització com el sistema ERTMS en el seu nivell 1.

El següent i últim escenari abans de l'enllaç de la variant i la seva posada en servei serà el període de formació de maquinistes de Renfe, que s'iniciarà amb l'informe de resultats dels recorreguts de fiabilitat realitzats. Paral·lelament, es continua avançant en la tramitació administrativa necessària per a l'homologació de la nova infraestructura i el conjunt dels sistemes, així com en l'obtenció de les preceptives autoritzacions per part dels organismes competents de forma prèvia a la posada en servei. En aquest sentit, es treballa amb l'objectiu de posar en explotació la nova infraestructura, si no es produeix cap imprevist i un cop obtinguda la corresponent autorització de l'Agència Estatal de Seguretat Ferroviària, abans de final d'aquest any.

Variant Vandellòs-Tarragona

A més, la seva entrada en funcionament permetrà eliminar l'actual traçat en via única per la zona costanera del sud de Tarragona. El nou traçat, apte per a alta velocitat i trànsit mixt, connectarà el Corredor Mediterrani des Vandellòs amb la Línia d'Alta Velocitat Madrid-Barcelona-frontera francesa i amb la línia d'ample convencional Tarragona-Reus. Té una longitud de 64,1 km (incloent-hi els ramals de connexió), i les seves principals infraestructures són el túnel dels Rojales, de 1.910 m, i viaductes que sumen una longitud superior a 9,1 km, entre els quals destaquen el de Cambrils, de 746 m, i el del Francolí, de 3.485 m. Altres infraestructures destacades són les noves estacions de l'Hospitalet de l'Infant i Cambrils i els canviadors d'ample de la Boella per a la connexió en via doble en ample estàndard amb la Línia d'Alta Velocitat.

Finançament europeu

La plataforma del tram Vandellòs-Tarragona està cofinançada per les ajudes RTE-T (Xarxes Transeuropees de Transport) en el període 2007-2013 per import de 21,3 M €. Dins el període 2014-2020 el Mecanisme 'Connectar Europa' (CEF) cofinança la via, electrificació i instal·lacions amb un import de 40,3 M €.