Informació general

Infraestructures

El tram de l'autopista Ap-7 entre Tarragona i Alacant quedarà lliure de peatge a partir de l'1 de gener de 2020

Aquest tram, que discorre pel terme municipal cambrilenc, va ser inaugurat l'any 1974 i al llarg d'aquest temps se n'ha prorrogat la concessió inicial que vencia fa més de 12 anys

Per Lluís Rovira i Barenys

Peatge de l'autopista AP-7 a Cambrils
Peatge de l'autopista AP-7 a Cambrils | Lluís Rovira i Barenys

El consell de ministres d'aquest passat divendres 2 d'agost va decidir eliminar el peatge de l'autopista Ap-7 en el tram que va des d'Alacant a Tarragona. A partir de l'1 de gener de 2020 l'estat es quedarà l'explotació i conservació d'aquest tram de l'autopista. En aquest acord subscrit pel consell de ministres s'ha previst la subrogació del personal que fins ara treballava en tasques de conservació de l'autopista. Quan es faci efectiva aquesta mesura el tram que va des de Tarragona fins el límit sud de la demarcació suposarà el primer tram d'autopista gratuït a tot Catalunya.

Inaugurada l'any 1974

El tram d'autopista Ap-7, l'autopista del Mediterrani, entre Salou i Amposta i que discorre pel terme municipal cambrilenc va ser inaugurat el 8 d'octubre de 1974 pel llavors ministre d'Obres Públiques Antonio Valdés. La seva construcció va comportar l'expropiació de moltes finques agrícoles amb les conseqüents protestes dels propietaris pels baixos preus que es van pagar en aquestes expropiacions. La concessió de l'autopista es va donar a Aumar per un període de 35 anys però ja a finals dels 90, l'executiu espanyol presidit per José M. Aznar, va prorrogar la concessió fins el 31 de desembre de 2019.

L'Ap-7 des de Tarragona a la frontera francesa venç a finals del 2021

Per contra, la concessió del tram de l'Ap-7 entre Salou i la frontera francesa venç a finals de l'any 2021. Aquest tram, que va ser explotat per Acesa i, posteriorment, per Abertis, també ha vist com s'allargava la concessió i se'n retardava la possible gratuïtat. L'any 1990 el govern espanyol sota la presidència de Felipe González i amb Josep Borrell com a ministre de Fomento, va allargar la concessió de les autopistes que gestionava Acesa i que acabaven l'any 1994. En realitat, la majoria de trajectes que afecten el trànsit de cambrilencs per l'autopista ho són en sentit nord, de cara a Barcelona i la frontera francesa i en menor grau els que van en direcció sud.

Aquesta gratuïtat que s'ha de fer efectiva a principis d'aquest proper any, suposarà que en una gran part del trajecte que va des de Tarragona cap el sud hi hagi dues vies ràpides de doble carril, pel que fa al tram que va des de Tarragona i fins la central nuclear de Vandellòs. Recordem que el març de 2008 s'inaugurava el tram entre Cambrils i més avall de l'Hospitalet de l'Infant d'aquesta autovia A-7.

Comenta aquest article