Tema del mes

La flota de l’arrossegament es renova

Per Lluís Rovira i Barenys

Text...
Més de la meitat de les barques d’arrossegament de la flota local estaran renovades d’aquí a cinc anys. Aquesta és la previsió que en aquest moment es pot fer en base al procés de tramitació que actualment s’està portant a terme. A les nou que en aquest moment ja es troben en fase de tramitació o de construcció cal afegir-n’hi cinc més que estan a punt de començar el procés. A totes aquestes cal sumar-hi les tres barques que ja s’han renovat els darrers tres anys i les altres cinc que ja s’havien renovat dins la dècada dels 90. De les 28 barques que conformen l’actual flota de l’arrossegament una vintena seran noves d’aquí a uns 5 anys.

Barques com a iots

Les noves barques són totalment diferents tant pel que fa als materials emprats com en l’estètica exterior i interior. El material de l’estructura ja no és la fusta, que s’ha substituït per la fibra de vidre i el polièster reforçat, amb la qual cosa es guanya en agilitat i resistència, a part de significar un estalvi en el manteniment molt important. Aquestes noves embarcacions van gairebé totes cobertes amb toldilles com a mesura protectora i de comoditat de cara a les inclemències dels temps com de la pròpia mar. Tal com diu el president de la Confraria de Pescadors, Josep Pijoan, “tot això repercuteix en tenir més comoditat i un nivell de vida més bo. Ara les barques s’assemblen més als iots”.

Fons de la Comunitat Europea

Per a la renovació de les barques els pescadors s’acullen a uns fons de la Comunitat Europea per al període que va del 2000 al 2006. L’anterior període de subvencions havia estat de l’any 1995 al 1999. Segons Josep Pijoan el fet que s’hagi consolidat el procés de comercialització propi per part de la Confraria ha animat a fer la renovació de la flota, “la gent s’ha començat a interessar i ha volgut fer noves inversions a partir de l’any 2000. Per una banda, per aprofitar aquesta línia d’ajudes que actualment hi ha i que possiblement després d’aquest període ja no se sap si n’hi haurà cap més, i per altra banda, pel funcionament de la Confraria. Després d’empendre la comercialització nosaltres la gent s’ha animat a remodelar la flota. Abans no ho veien massa clar”. Respecte a la comercialització directa de les captures que ara fa poc més de dos anys va iniciar la Confraria, Josep Pijoan afirma que el procés ja està plenament consolidat, “cada any va a més i anem assolint nous reptes”. La línia empresarial iniciada per la Confraria, a part , ha significat que de les vuit persones que fa dos anys hi treballaven ara n’hi treballin una cinquantena.

Comercialització del peix blau

Un altre factor de creixement ha estat la comercialització del peix blau que es porta a terme des del passat 20 de febrer, data en què el sector de l’encerclament va tornar a l’activitat després de la veda. Fa dos anys ja es va parlar de fer la comercialització del peix blau a Cambrils, però s’ha preferit esperar que es consolidés tot el procés. La Confraria, a més, ha aconseguit un comprador per a tota la sardina i el seitó d’una determinada talla, la cadena Mercadona.

Remodelació de la llotja

L’incessant activitat empresarial de la Confraria ha fet que en aquests moment hi hagi un projecte per remodelar tota la llotja i fer una fàbrica de gel nova. Segons Josep Pijoan, “volem canviar tota la distribució. Fins ara hem anat posant pedassos, però ara, amb la vinguda del peix blau, això ha quedat petit per culpa de l’actual distribució. S’ha de fer una remodelació completa i fer-ho tot nou”. Els dos trens de pesatge i etiquetatge que ara hi ha estan massa separats l’un de l’altre. A més, les grades de la subhasta són inservibles i ja es poden

Comenta aquest article