Tema del mes

Demanen que es contempli una partida pressupostària per al desmantellament de l’actual traçat ferroviari

Per Lluís Rovira i Barenys

A la foto, reunió d’alcaldes a l’Ajuntament de Cambrils el passat 17 de gener
Els Ajuntaments de Vandellòs i l’Hospitalet de l’Infant, Mont-roig del Camp, Cambrils, Vinyols i els Arcs, Salou, i Vila-seca han fet un front comú perquè es contempli el desmantellament de l’actual traçat ferroviari un cop estigui en funcionament el nou traçat del Corredor del Mediterani. A més, també demanen que després del desmantellament els terrenys que ocupa la via siguin revertits als ajuntaments. Aquests municipis compten amb el suport dels Consells Comarcals del Baix Camp i del Tarragonès. Aquestes reivindicacions les hauran portat a la reunió amb el secretari d’Estat d’Infraestructures Ferroviàries que s’haurà fet el 29 de gener a Madrid.

Reunió de Cambrils

El passat 8 de gener ja va tenir lloc una reunió a la seu del Consell Comarcal dels quatre Ajuntaments de la comarca afectats per aquesta qüestió amb el president d’aquest organisme. Una setmana després, el 17 de gener, la reunió tenia lloc a la nostra localitat amb la incorporació dels alcaldes de Salou i de Vila-seca i del president del Consell Comarcal del Tarragonès. Els reprentants de totes les administracions reunides a Cambrils recordaven, en la roda de premsa que va tenir lloc després de la reunió, que el mateix Ministeri de Medi Ambient ja acceptava el desmantellament de l’antic traçat dins l’estudi d’impacte ambiental que va elaborar l’any 1987, “basant-nos amb això creiem que el desmantellament de la via es pot contemplar dins el projecte d’infraestructures del nou traçat, és a dir, el que contempla la col·locació de rails, la catenària i la senyalització. L’empresa a qui s’encarregui aquesta feina és, també, la més adequada per fer el desmantellament”, va manifestar l’alcalde de Vandellòs, Josep Castellnou. Els alcaldes volen que dins el projecte d’execució del nou traçat del Corredor del Mediterani s’inclogui el pressupost de desmantellament de l’antic traçat.

Tornar els terrenys

L’altre punt que reivindiquen els alcaldes és el de recuperar els terrenys per on passa l’actual traçat un cop estigui fet el desmantellament. Demanen que la cessió dels terrenys es faci als Ajuntaments perquè s’utilitzin per fer un camí verd o per a vianants, “alguna cosa que ens uneixi pel front marí dels nostres municipis i que pot donar una continuïtat a tot el territori”, va manifestar l’alcalde de Vandellòs. El col·lectiu d’alcaldes defensa la cessió als Ajuntaments per seguir amb la filosofia de l’expropiació original d’ara fa més de 100 anys, quan es va construir la línia ferroviària. En aquell cas l’argument va ser l’expropiació per a ús públic. Si es canviés la via per la construcció d’un camí verd continuaria tenint una funció pública i així s’evitaria contemplar la possible reversió als descendents dels propietaris originals, la qual cosa, segons va manifestar l’alcalde de Vandellòs, “produiria una paralització total del territori durant molts anys”.

§ Treure la ratlla del mapa§

L’alcalde de Vila-seca, Josep Poblet, va puntualitzar el sentit de la trobada que havien protagonitzat els alcaldes del Baix Camp i del Tarragonès, “aquesta reunió d’avui ha vingut motivada pel fet que aquest estudi informatiu ha sortit amb la ratlla del tren que se suposava ja desafectat i previst de desmantellar. Per això hi ha aquesta reunió i aquesta posició, perquè aquella ratlla que hi ha pintada desapareixi dels plànols i de la realitat física del territori. Això s’ha de diferenciar bé de tota l’altra qüestió referent al desplaçament del Corredor del Mediterani i la seva connexió amb l’AVE”, va manifestar. L’alcalde de Salou, Esteve Ferran, també va dir la seva en aquesta qüestió. “Això és un problema puntual, existeix aquesta ratlla que en certs moments no va existir. A Salou fa molts i molts anys que estem lluitant perquè aquesta via es tregui”. Per la seva part, l’alcalde de Vinyols i els Arcs, Josep M. Vidal, va voler destacar el perjudici que suposa per a la seva població el manteniment de l’actual traçat, “penseu que el poble de Vinyols és on estem més afectats en el manteniment de la via actual ja que nosaltres només tenim un forat per anar d’un costat a l’altre de terme”. Vidal es refereix a l’estret pont del Regueral pel qual només hi passa un sol vehicle d’amplada i que és per l’únic lloc dins el terme municipal vinyolenc per on s’uneix el Molí d’Avall amb la resta de la població.

§ Joan Serra, alcalde: “Fa dos mesos el traçat actual de la via fèrria ja s’havia esborrat dels plànols i ara hi torna a ser”§

La principal reivindicació de l’Ajuntament des que aquest darrer mes s’ha posat damunt la taula el projecte informatiu de la connexió ferroviària se centra a aconseguir que s’inclogui el pressupost de desmantellament de l’actual via fèrria en el projecte executiu del futur enlla i que Renfe cedeixi posteriorment aquests terrenys. Tal com explica l’alcalde, Joan Serra, “després ja ens plantejarem si hi fem un passeig o si treiem els talussos. De fer un trenet o un tramvia, ja en parlarem. Si es fes no tindria perquè passar per l’actual traçat de la via del tren.”

Aspecte de l’actual via fèrria a les immediacions de l’estació
Al·legacions particulars

L’alcalde no va descartar que Cambrils faci la seva pròpia al·legació al projecte informatiu presentat pel Ministeri de Foment, “tots aquests acords assolits amb els alcaldes del Baix Camp no impliquen que l’Ajuntament de Cambrils no pugui fer la seva pròpia al·legació”. L’alcalde va explicar la decepció que va tenir quan va veure el projecte informatiu que els va enviar el Ministeri i va comprovar que hi havia marcada l’actual via, “em sap greu ja que l’última vegada que vaig estar a Madrid a la seu del Ministeri, ara fa uns dos mesos, jo vaig veure un plànol en què aquest traçat de la via del tren ja no hi era i ara que ens han enviat aquest projecte hi torna a ser. Això em molesta”.

§ En busca de l’al·legació comuna§

Des que el Ministeri de Foment va fer públic l’estudi informatiu de connexió del Corredor del Mediterrani amb la línia de l’AVE les diferents reunions dels alcaldes afectats pel traçat s’han anat succeint. El passat 14 de gener n’hi va haver una a la seu de la Diputació de Tarragona amb tots els alcaldes de les poblacions per on passa la via fèrria. Segons l’alcalde, Joan Serra, aquesta reunió va ser força tranquil·la, “es va assumir per part de tothom que la Secuita-Perafort ha de tenir l’estació principal de l’AVE”, entre d’altres aspectes que es van tractar. Des d’un principi s’ha perseguit una postura unitària de tots els municipis que permeti articular una al·legació comuna per presentar-la davant el Ministeri de Foment. De moment els ajuntaments de Constantí i de Perafort són els més reticents a l’acord unitari. En la reunió de la comissió de seguiment del Consorci del Camp, que va tenir lloc el passat 21 de gener, es van consensuar un seguit de punts de manera comuna. El desmantellament de l’actual traçat que passa pel nostre municipi va ser recollit com una reivindicació del Consorci. També es va incloure dins de les al·legacions comunes el soterrament de la via a Tarragona, aconseguir que l’estació central es desplaci més cap al sud i fer que l’ample europeu s’allargui almenys fins a l’Aldea. També es va deixar clara la voluntat que l’estació de Perafort-la Secuita, a més de l’AVE, sigui una estació dels trens regionals catalans, però amb ample de via europeu.

Comenta aquest article