Tema del mes

Més sol, més platja i menys turistes

Per Lluís Rovira i Barenys

Aspecte que presentava la platja de la Llosa el 24 de juny d’enguany, la diada de Sant Joan
Fer un balanç general del que ha estat la temporada turística d’enguany és més complicat que mai. Segons les dades facilitades per la Regidoria de Turisme de l’Ajuntament de Cambrils l’ocupació ha patit una certa davallada respecte a l’any passat. Una davallada ben evident en els mesos de juny, juliol i setembre, i gairebé inapreciable el mes d’agost. Però cal tenir present que l’any passat l’ocupació ja havia estat més baixa que l’any anterior, amb la qual cosa es planteja la incògnita de saber si el cicle de baixada ja ha tocat fons o si l’ocupació encara tendirà més a la baixa en els propers anys. Ara bé, si fem cas de les dades facilitades per la Generalitat, la Costa Daurada ha augmentat el número de pernoctacions en els primers vuit mesos de l’any i ha tingut un augment de visitants respecte a l’any anterior.

Ocupació més baixa

L’ocupació hotelera a Cambrils durant els mesos de juny, juliol, agost i setembre ha estat la més baixa dels darrers tres anys en aquest mateix període. Pel que fa a càmpings i apartaments, el comportament és més irregular, però també s’experimenta una clara tendència a la baixa d’any en any. Segons explica la regidora de Turisme, Anna López, “exceptuant el mes d’agost, en què l’ocupació ha mantingut els nivells de temporades anteriors, en la resta de mesos d’aquest any 2004 no s’ha satisfet les expectatives de mantenir unes dades similars a la temporada passada i les anteriors. Alguns mercats tradicionals a la nostra població no han aportat el mateix nivell de visitants que en temporades anteriors. Així doncs, mercats com Alemanya, els Països Baixos i Rússia han estat marcats per la crisi econòmica. Pel que fa al mercat estatal, tot i que no ha patit aquesta davallada, sí que comença a presentar signes de canvis en elements com la despesa mitjana i les nits d’ocupació”. Pel que fa als estrangers, les pernoctacions han disminuït al voltant d’un 2,9% i l’estada mitjana ha caigut un 3,7%. Segons la regidora de Turisme, “els avantatges que van tenir durant la dècada dels vuitanta i noranta amb el canvi monetari, ja no existeixen. I això ha passat al mateix temps que alguns països de l’Est han recobrat la seva estabilitat política i comencen a fer-nos una seriosa competència amb preus més baixos”. Per Anna López, la temporada turística d’enguany ha confirmat les previsions a la baixa realitzades al seu inici i, “després de diferents debats que s’han desenvolupat al llarg d’aquest estiu passat, caldrà analitzar-ho amb tranquil·litat i conjuntament amb el sector privat per tal de consensuar solucions al respecte”.

Gràfica comparativa de l’evolució de l’ocupació

§ Es qüestiona el model de sol i platja§

Aquest estiu s’ha qüestionat la possible caducitat del model turístic anomenat “de sol i platja”. És un fet força evident que, des de la massificació del fenomen turístic, el principal i gairebé únic atractiu de moltes poblacions costaneres ha estat el sol i la platja. Actualment, aquesta oferta, amb l’afegit d’uns preus més baixos, el turista la pot trobar en no poques destinacions d’arreu del món. Al voltant d’aquesta qüestió la regidora de Turisme considera que no hi ha crisi al sector turístic “sinó un estancament que posa de manifest que el model de sol i platja s’ha de renovar. El sol i platja encara funciona, però se li ha de buscar un valor afegit. A Cambrils hem de potenciar més la gastronomia, la cultura, però no només a dins de Cambrils, sinó pels voltants. Ara bé, això no vol dir que el model de sol i platja no sigui vàlid, ja que gairebé el 80% del mercat turístic respon a aquest model”.

§ Un nou contracte de la neteja de platges, entre els objectius de la propera temporada§

La Regidoria de Turisme ja està planificant les actuacions a fer de cara a la propera temporada turística. Un dels aspectes en què, segons la regidora de Turisme, es pensa millorar és en la neteja de les platges, “l’actual concessió s’acaba i ja hem passat el plec de clàusules tècniques i administratives per al nou contracte”. Anna López explica que en aquest nou contracte es contemplen els treballs extraordinaris, “uns treballs pels quals fins ara ens hem hagut de barallar amb l’actual empresa perquè ells deien que no entraven i nosaltres que sí i al final els havies de pagar a part. En el nou contracte, a més, s’incorpora un tercer tractor i per això dic jo que s’haurà de notar la diferència”.

Creu Roja
La Regidoria de Turisme també ha començat a planificar la propera temporada de platges amb la Creu Roja local. La regidora de Turisme diu que l’any vinent hi ha la intenció d’avançar la temporada i començar a donar el servei de vigilància i socorrisme a partir del 15 de maig. També hi ha la intenció de posar un nou punt de socors de la Creu Roja a la platja del costat de la desembocadura de la riera d’Alforja i posar en marxa el nou centre de coordinació de platges situat a la platja del Cavet. Tot això pot significar la incorporació de vuit persones més en el servei de socorrisme a les platges i es passaria dels 22 d’enguany als 30 la propera temporada.

Nova senyalització

De cara a la propera temporada també es vol canviar la senyalització a les platges, “volem que la nova senyalització mostri els horaris de salvament i socorrisme i els horaris de neteja de les platges. Que expliqui, també, el significat del color de les banderes. També volem posar plataformes de formigó per substituir les de fusta que hi ha ara”.

Pla promocional

El Patronat de Turisme també està enllestint el que serà el pla promocional de cara a la temporada 2005, una tasca que es coordina en gran part amb el Patronat de Turisme de la Diputació, i del qual en surt el calendari d’assistència a fires de promoció turística. La promoció de la nostra població, a més, s’està estudiant a través d’un sistema innovador. Segons explica Anna López, hi ha la possiblitat que la Regidoria de Turisme treballi amb una companyia austríaca que disposa de televisió per cable, “instal·len una càmera al municipi i surten imatges en directe per televisió en franges horàries a diferents canals i mercats que es poden escollir. La gent del país que ho miri té imatges en directe de la nostra població”. A hores d’ara s’està estudiant aquesta possibilitat, que, com diu la regidora, “suposa una inversió forta, però s’han d’intentar coses noves sinó malament”.

§ La Costa Daurada rep més de tres milions de turistes els primers vuit mesos de l’any§

En els primers vuit mesos de l’any, és a dir, de gener a agost, la Costa Daurada havia rebut un total d’1,3 milions de turistes estrangers, poc més d’un milió de turistes espanyols i 746.000 turistes catalans. Aquesta és una de les dades de l’informe elaborat pel Departament de Comerç, Turisme i Consum sobre l’evolució turística durant els primers vuit mesos de l’any i que ofereix un balanç totalment positiu respecte a la temporada turística del 2004. Segons les dades d’aquest informe, la presència turística del mercat espanyol a la Costa Daurada ha superat el milió de turistes i es manté, juntament amb Barcelona, com a destinació preferida pels espanyols. El turisme català també ha evolucionat favorablement a la Costa Daurada. Les pernoctacions en establiments hotelers a la Costa Daurada, amb més de 5,7 milions de pernoctacions, ha obtingut una variació interanual positiva de 0,2% durant els primers vuit mesos de l’any.

Balanç positiu a Catalunya

Segons l’informe, el nombre de turistes estrangers a Catalunya s’ha incrementat en un 6,1% respecte al mateix període de l’any anterior. El comportament turístic també ha estat positiu pel que fa al mercat estatal. Segons les xifres de l’informe sobre aquest apartat, els turistes espanyols han sigut 3,5 milions, xifra que suposa un increment d’un 4,5%, i els turistes catalans han estat 3,1 milions, xifra que suposa un increment de l’1,8% respecte a l’any anterior. Pel que fa a pernoctacions, l’informe també dóna uns resultats positius en els tres mercats, ja que el mercat estranger hauria incrementat un 11,4% el total de pernoctacions, amb la qual cosa s’ha arribat als 81 milions. En el cas dels turistes espanyols i els catalans, el comportament percentual també ha estat creixent, amb un 5,1% i un 2%, respectivament.

Comenta aquest article