Tema del mes

Ni gratuïtat ni tres carrils

Per Lluís Rovira i Barenys, Judit Pinazo



Segons la ministra, el peatge de Cambrils no es farà gratuït mentre durin les obres de la variant de l’N-340
Cambrils es quedarà sense la gratuïtat del peatge i sense el tercer carril de l’autopista, segons la resposta que la ministra de Foment, Magdalena Álvarez, va donar al senador de l’Entesa Catalana de Progrés Lluís Aragonès. El senador va formular la pregunta en el ple de la Comissió de Foment del Senat, una pregunta que girava al voltant dels dos temes abans esmentats.

Per una banda, Lluís Aragonès demanava l’alliberament del peatge de Cambrils mentre durin les obres a l’N-340, ja que, com va dir, “les obres compliquen i col·lapsen enormement la circulació per l’única via lliure de peatge, de titularitat estatal, que enllaça els municipis de la costa. L’execució de l’obra, amb una duració que es preveu, encara, de dos anys i mig, a l’estiu es complicarà molt més i aquest fet comportarà un gran perjudici per a la temporada turística”.

Pel que fa al tercer carril, Lluís Aragonès va manifestar que tant els ajuntaments de Cambrils com el de Reus i el de Mont-roig, així com tots els sectors socioeconòmics i els representants de tots els grups polítics de la zona “coincidim a manifestar la nostra preocupació, així com una certa perplexitat perquè el tercer carril de l’autopista acabi a la sortida de Salou - Vila-seca i no arribi fins a la següent, que és la de Cambrils, municipi turístic de primera magnitud, que, a més, té una aliança estratègica amb Salou i amb Vila-seca, la qual cosa està significant un fort creixement de la zona”.

Ni gratuïtat ni tres carrils

La resposta de la ministra va ser donar carabassa a les dues peticions formulades. Respecte a la gratuïtat del peatge de Cambrils la ministra va dir que en comptes d’això, la proposta del Ministeri havia estat oferir una alternativa de les mateixes característiques que l’AP-7 però gratuïta, referint-se a la variant de l’N-340 que a hores d’ara s’està construint. Segons la ministra, “aquesta alternativa amplia encara més la capacitat de resposta d’aquest tram i, per tant, crec que és una millor solució”. La mateixa ministra va dir que davant aquest notícia dolenta en venia una de bona, “no són dos anys i mig els que falten per posar en servei l’obra, sinó un i mig, perquè la variant estarà enllestida a la tardor de 2007”.

Pel que fa als tres carrils de l’autopista, Magdalena Álvarez va dir que tenint en compte l’actual volum de trànsit d’aquest tram de l’AP-7 entre Vila-seca i Cambrils, “és suficient l’existència de dos carrils per sentit per donar un servei adequat”.

Sorpresa al consistori

La resposta negativa de la ministra de Foment –Magdalena Álvarez– va agafar per sorpresa l’alcalde –Robert Benaiges–. En conèixer la notícia, l’alcalde va afirmar que no entèn com una petició que s’ha fet des de moltes parts del territori rep aquesta resposta tan negativa. Benaiges va afirmar que és conscient que un cop finalitzades les obres de la variant de l’N-340 es resoldran els problemes de retencions que ocasiona el pas de la nacional per dins del municipi, “però crec que dir que no a la gratuïtat significa que la ministra no ha entès absolutament res”. Segons Benaiges, “un cop més es consolida un greuge i un problema que no té manera de resoldre’s per cap de les administracions que passen per la gestió de l’Estat, sigui quin sigui el color del govern. Em sap greu dir-ho, perquè en aquest moment per ideologia política hi ha sintonia, però pel que sembla no n’hi ha per resoldre els problemes que veritablement ens afecten”.

Referent a l’ampliació del tres carrils de l’AP-7 entre Vila-seca i Cambrils, Benaiges va afirmar “no es pot entendre per què hi ha un desdoblament en una part del territori i en l’altra no. Em pregunto què té una part del territori que no tingui l’altra, això ho haurà d’explicar la ministra”. Segons declaracions de l’alcalde, per fer front a la resposta de la ministra està previst que es plantegin una sèrie de reivindicacions des de diferents àmbits, encara per definir.

§ ERC no descarta mobilitzacions cíviques si no s’arriba a un acord per a la gratuïtat de l’AP-7§


El senador Lluís Aragonès, amb Joan Recasens, en la roda de premsa que va fer a la seu d’ERC a Cambrils
El senador de l’Entesa Catalana de Progrés Lluís Aragonès va visitar el passat 13 de març Cambrils per explicar les accions que emprendrà la formació política després que la ministra de Foment –Magdalena Álvarez– anunciés a principis del mes de març al Senat que no es farà gratuït el peatge de l’AP-7 de Cambrils mentre durin les obres a l’N-340 i que tampoc s’ampliarà l’AP-7 a tres carrils fins a Cambrils. El senador va explicar que està content de la repercussió que ha tingut la pregunta que va dirigir la ministra: “la resposta negativa ha motivat que tots els ajuntaments de les rodalies, en el Consell d’Alcaldes del Baix Camp, continuïn reivindicant al ministeri aquestes dues qüestions com a necessitats vitals del territori”.

Tot i així el senador va explicar que després d’interpel·lar la ministra, Magdalena Álvarez es va comprometre a reunir-se amb els alcaldes de la zona per parlar d’aquesta problemàtica quan visiti la demarcació per presentar el conveni al qual s’ha arribat amb Acesa per tal d’ampliar a tres carrils l’AP-7 en el tram comprès entre el Vendrell i Vila-seca.

El senador va explicar-ho acompanyat del regidor d’Urbanisme de Cambrils, Joan Recasens, que considera que la resposta de la ministra va deixar tothom perplex i “ve a demostrar la falta de coneixement del que planifica Infraestructures i s’està fent un mal favor al territori. Sembla que Salou sigui una frontera per a la resta de municipis que estem més al sud”.

Pel que fa a la gratuïtat de l’AP-7, Joan Recasens va afirmar que després de la resposta negativa “convidem la ministra que es passegi sense cotxe oficial per la zona i comprovi els problemes de trànsit que hi ha”.

Possibles mobilitzacions

Davant de la resposta negativa de la ministra de Foment, l’agrupació d’ERC està disposada a fer el possible perquè el Ministeri canviï de parer i es pugui arribar a trobar una solució a les dues problemàtiques plantejades, amb prioritat per aconseguir la gratuïtat de l’AP-7 mentre durin les obres de desdoblament de l’N-340. Segons Lluís Aragonès “s’ha de continuar forçant les institucions allà on són presents perquè cada cop la pressió cap al Ministeri sigui més gran, sense descartar altres tipus de reivindicacions més cíviques”. El senador de l’Entesa Catalana de Progrés creu que el govern de la Generalitat no pot estar al marge d’aquesta problemàtica i que com una administració més, a banda de les que s’hi han implicat, podria ajudar a pressionar el Ministeri de Foment.

En aquest sentit, Joan Recasens va coincidir amb el senador afirmant que de moment s’han d’esgotar totes les vies parlamentàries; “donaríem suport a accions concretes, com el tall de carreteres, sempre dins d’un ordre, però esperem que abans s’arribi a alguna solució”. Joan Recasens va afirmar que des d’ERC s’espera que abans de l’estiu es pugui arribar a una solució.

§ El Consell Comarcal del Baix Camp demana cita al Ministeri de Foment per parlar de la gratuïtat de l’AP-7§ El Consell Comarcal ha demant cita al Ministeri de Foment per reunir-se i plantejar la necessitat de fer gratuït el peatge de l’AP-7 a Cambrils mentre durin les obres de la variant de l’N-340. Aquesta decisió es va prendre després de la resposta negativa rebuda per part de la ministra de Foment –Magdalena Álvarez– a començaments de març, quan va assegurar que Cambrils es quedarà sense la gratuïtat de l’AP-7. Així ho afirmava el president del Consell Comarcal –Robert Ortiga– en el marc de la reunió del Consell d’Alcaldes del Baix Camp que es va celebrar a l’Ajuntament de Vinyols, el passat 9 de març. Segons Ortiga “tots els alcaldes del Baix Camp han manifestat la voluntat de presentar mocions en els seus ajuntaments i demanar aquesta sol·licitud d’entrevista per poder aportar dades que demostren que és necessària aquesta gratuïtat”. Per altra banda Ortiga va afirmar que de moment s’esgotaran totes les vies de negociació possibles sense plantejar-se la possibilitat d’altres tipus d’accions: “esperem no tenir problemes, sempre que hem demanat parlar amb el Ministeri de Foment se’ns ha rebut cordialment”.

D’altra banda, l’alcalde de Cambrils –Robert Benaiges– assegurava que el tema de la gratuïtat a l’AP-7 no es quedaria així, “farem una visita a Madrid, al Ministeri de Foment, per tal d’explicar aquesta problemàtica que patim. A més, també he parlat amb el subdelegat del govern, Joan M. Abelló, que és una persona que quan surt una notícia d’aquestes característiques en premsa se’n preocupa molt i m’ha comentat que n’hauríem de parlar”.

Comenta aquest article