Es presenta la proposta de construcció del tercer rail entre el Port de Tarragona i el nus de Castellbisbal
Aspecte d'un tram de les obres del traçat ferroviari del Corredor del Mediterrani per a viatgers que discorre pels termes municipals de Cambrils i de Vinyols i que des de finals de l'any 2010 estan aturades |
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, acompanyat del delegat del Govern a Tarragona, Joaquim Nin, i del director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, van presentar aquest passat dimecres a Tarragona la proposta de connexió en ample internacional entre el Port de Tarragona i la frontera francesa. Aquesta actuació suposa a curt termini ladaptació a lample internacional a través dun tercer rail del tram de la línia convencional entre Tarragona i el nus de Castellbisbal.
Aquest tram té una longitud de 82 quilòmetres i lexecució del projecte representa un cost estimat de 186 milions deuros. El tercer rail podria entrar en servei en un termini de dos anys atès que no requereix la redacció dun estudi informatiu ni de tramitació ambiental, ja que lactuació es realitza sobre la línia ja existent i, per tant, només cal la redacció del projecte constructiu i la posterior execució de les obres.
Lactuació també considera la implantació de Punts dAvançament i Estacionament de Trens (PAET) per permetre la convivència de serveis de viatgers i mercaderies, així com adaptar a lample mixt laccés als principals centres de producció i distribució existents al llarg del Corredor, i executar un nou accés nord a la nova terminal de contenidors del Port de Tarragona. La proposta és tècnicament idèntica a la que es va dur a terme fa dos anys entre el Port de Barcelona i la frontera francesa, als trams Barcelona-Mollet i Girona-Vilamalla.
Ladaptació a lample mixt duna de les dues vies entre Tarragona i Castellbisbal dotarà aquest corredor duna capacitat addicional de 12 trens diaris per sentit en ample internacional, la qual cosa permetrà doblar la quota actual de transport ferroviari que creua la frontera cap a la resta dEuropa. En xifres, la capacitat màxima inicial de transport equival aproximadament a 340 camions diaris. La Taxa Interna de Retorn (TIR) del projecte, que calcula la rendibilitat duna inversió sumant els costos interns i els externs, se situaria en el 20%, una de les més elevades per una infraestructura, segons els estudis realitzats per la direcció general de Transports i Mobilitat.
Plataforma logística de Basf
El conseller Recoder també va visitar les instal·lacions de lempresa BASF a Tarragona, que ja ha comunicat a la Generalitat, al Ministeri de Foment i a ADIF la seva voluntat dimplantar una plataforma logística ferroviària als seus terrenys per poder transportar ferroviàriament productes petroquímics a la resta dEuropa. Lús previst per a la terminal ferroviària és tant per a BASF com per a daltres empreses químiques, atès que el 25% de la producció petroquímica de lEstat es genera al
polígon de Tarragona.
Concretament, BASF vol transportar mercaderies amb ferrocarril cap a les terminals dAmberes (Bèlgica) i Ludwigshafen (Alemanya), on les distàncies fan que aquest mitjà sigui competitiu respecte al camió. Lempresa podria posar en marxa la terminal a finals de lany vinent i considera prioritari per a la seva inversió la implantació de lample mixt entre Tarragona i Castellbisbal.
El transport ferroviari i el Corredor Mediterrani
Actualment només un 1% (3,2 milions de tones) del trànsit de mercaderies entre la península ibèrica i la resta dEuropa es transporta a través del ferrocarril, mentre que el 70% de les grans plantes de producció i distribució de Catalunya es troben dins làmbit del Corredor Mediterrani.