Tema del mes

A punt el nou Pla d’Ordenació Urbana

Per Lluís Rovira i Barenys

En primer terme es pot veure la urbanització Molí de la Torre. El nou Pla General limitarà el creixement urbanístic fins a la línia de les infraestructures

Les primeres conclusions de l’equip redactor del nou Pla d’Ordenació Urbana de Cambrils (POUM) es coneixeran aviat. Els primers passos d’aquesta revisió es van donar a finals de l’any passat amb la suspensió de llicències a diferents zones del municipi i amb l’encàrrec a un equip redactor d’elaborar un nou pla urbanístic del municipi “que permeti fer un desenvolupament sostenible en concordància amb l’Agenda 21”, segons paraules del regidor d’Urbanisme, Joan Recasens, ara fa un any.

Parc d’oci

Abans, però, que es coneguin aquestes conclusions de manera oficial ja han circulat diferents rumors sobre alguna de les futures modificacions que canvien sensiblement la planificació anterior. Una d’aquestes modificacions fa referència a la zona d’oci a la partida de les Comes. Sembla ser que aquest parc d’oci, després de tants anys de parlar-se’n, no es farà. En una entrevista concedida a Revista Cambrils, el regidor d’Urbanisme va confirmar aquest aspecte, “el parc d’oci era una bona idea en el seu moment, en què es veia com una zona allunyada del nucli urbà. Però ara, el creixement urbanístic fort estarà en aquesta zona. Actualment, aquesta zona és sòl urbanitzable no programat i el parc d’oci hi queda dintre i creiem que no és lògic que hi hagi un parc d’oci tocant a la ciutat”. El regidor apunta la idea de disgregar els equipaments de la zona d’oci entre la nova zona de creixement urbanístic i ubicar-ne alguns al límit d’aquesta zona i el polígon industrial de Belianes, “es pot mantenir una zona hotelera dins el que és el parc d’oci, però el que es vol és disgregar els equipaments d’aquest parc d’oci entre la zona de creixement”. El que també ha precisat el regidor és que no s’ha contemplat la possibilitat d’un parc d’oci en cap altre indret del municipi com a alternativa a aquest.

Zona hotelera prop de Salou

El nou planejament municipal que resulti de la revisió del POUM contemplarà una zona hotelera a la part del municipi propera a Salou. Això respon, segons Joan Recasens, a la demanda del sector, “s’ha previst fer aquesta zona hotelera perquè hi ha demanda d’hotels i hi ha llocs en aquesta zona propera a Salou on es pot fer alguna cosa important. Ara tenim hotels, però amb una tipologia antiquada i cada vegada es demanen més serveis per mantenir les categories”. El regidor d’Urbanisme concreta una mica més l’espai geogràfic on es pot ubicar aquesta zona hotelera, “es buscaran zones del vial del Cavet cap a mar. Són zones que en principi són bones per fer tot això, però també podem tirar cap a ponent. Cap a ponent cada vegada hi ha més població que hi viu tot l’any i també se’ls ha de donar serveis”.

Urbanitzacions allunyades

Un altre aspecte que es desvetllarà amb el nou POUM és si es contempla la possibilitat de fer actuacions urbanístiques allunyades del nucli urbà, tal i com s’ha intentat fer a la zona del Parc Samà. El regidor d’Urbanisme, de moment, no s’ha volgut pronunciar de manera contundent, però sí que n’apunta una intenció força clara, “nosaltres no volem urbanitzacions que se’n vagin més enllà del límit que ens marquen totes les infraestructures que ens passaran aviat”, fent referència al límit que marcaran l’autopista AP-7, la variant de l’A-7 (l’antiga N-340) i el nou traçat ferroviari. Aquest nou Pla General, segons Joan Recasens, s’ha treballat de manera molt diferent de com es treballava abans, “nosaltres volem fer tres partides, una de sòl no urbanitzable, una altra on es marquin les infraestructures i una tercera que determini el sòl urbanitzable mirant el creixement que puguem tenir i marcant els llocs on volem tenir els equipaments. La ciutat necessita els equipaments i nosaltres volem que la ciutat amb aquest Pla General tingui tota una zona d’equipaments i que no passi com ara, que en un Pla Parcial et fiquen els equipaments en uns solars de difícil accés. Nosaltres volem marcar molt bé on han de ser les zones on hi han d’haver els equipaments de cara al desenvolupament de la ciutat, condicionar aquestes àrees d’equipaments i, a partir d’aquí, créixer fins on nosaltres creguem convenient, agafant un sostre de 40.000 o 45.000 habitants”. Segons el regidor, la línia de l’autopista ha de marcar el límit del creixement urbanístic, “per sota hi ha prou sòl programat per créixer”.

Comenta aquest article