Reportatge

L’últim adéu a les barques

Per Lluís Rovira i Barenys

Imatge de l’enfonsament de la barca A Taranet el 4 de desembre. L’embarcació només va trigar 21 minuts a enfonsar-se completament
La barca d’arrossegament A Taranet ja és història. És la desena embarcació que reposa al fons del mar davant mateix del litoral de Cambrils. Aquesta zona de dipòsit de barques dins el mar es troba a 1,2 milles de la costa davant mateix de la urbanització la Dorada i està a una profunditat que oscil·la entre els 27 i els 31 metres. Des d’aquest passat estiu, Josep Gavaldà, el patró de l’A Taranet, havia substituït aquesta barca de fusta construïda als anys 50 per la nova barca de fibra de vidre i polièster equipada amb els darrers avenços tecnològics com a fruit del procés de renovació de la flota pesquera iniciat fa uns quants anys i al qual s’hi ha acollit més de la meitat de la flota local. El que s’explica a continuació és, doncs, la crònica d’un enfonsament anunciat.

Procés llarg

El procés de construcció d’una nova barca de pesca és llarg i feixuc. Tràmits i més tràmits sense comptar el munt de viatges que s’han de fer a les drassanes per seguir el procés de construcció, al mateix temps que s’ha de decidir tot l’equipament de la nova embarcació amb diferents professionals. Quan finalment la nova barca arriba a port, només queda el darrer tràmit: començar el desballestament de la barca que durant molts anys ha estat l’eina bàsica de treball i a la qual hi van lligats molts records personals. Però ja no hi ha volta enrere i el procés s’ha de culminar. El primer que es fa és treure els aparells que s’aprofitaran per a la nova embarcació. A partir d’aquest moment la barca està a punt per al desballestament.

Imatges de l’enfonsament de l’A Taranet. Moment en què l’omplen de grava perquè pesi més. Després, quan l’amarren a la nova barca per arrossegar-la fins al lloc d’enfonsament. La tercera mostra el moment en què els operaris abandonen la barca i finalment, l’A Taranet poc abans de desaparèixer sota les aigües.

Finestres per a l’entrada d’aigua

A Cambrils, des de fa uns quants anys, el desballestament i posterior enfonsament de les velles barques de pesca segueix un procés força peculiar. El primer que es fa és treure totes les peces de metall que hi ha a la barca. Una empresa que comercialitza amb ferralla s’encarrega de treure el motor, la maquinilla i els diferents dipòsits que hi ha a la barca, de manera que només quedi la fusta. Després d’això, un enginyer naval ha de donar el vistiplau per certificar el posterior enfonsament de la barca. El següent pas és portar l’embarcació a les drassanes del port, on se li practiquen unes finestres als dos costats. Es tracta de fer uns forats d’un metre de diàmetre, aproximadament, a banda i banda de la carcassa de l’embarcació. A continuació, aquests forats es tapen amb una fullola fina i se sellen. Aquests dos forats seran les principals entrades d’aigua a l’embarcació un cop es destapin al lloc de l’enfonsament. A banda, el forat que queda després d’haver tret l’hèlix es tapa provisionalement, de manera que arribat el moment també es converteixi en una entrada d’aigua de l’embarcació.

13 tones de grava

Amb la barca ja preparada ja només falta esperar el dia de l’enfonsament. Per a l’A Taranet aquest dia va ser el dissabte 4 de desembre. El primer pas va ser dipositar-hi entre 12 i 13 tones de grava al seu interior per tal de facilitar l’enfonsament. La barca vella es va amarrar a la nova i es va arrossegar cap al lloc de dipòsit. Prèviament una embarcació pneumàtica amb submarinistes a bord ja es trobava al lloc on la barca havia d’anar a baix per preparar l’enfonsament. La seva tasca consistia a amarrar-la amb la darrera barca que hi ha sota el mar. En aquest amarrament és on s’hi lliga la barca que es vol enfonsar. Cada nova barca que s’enfonsa es lliga amb la darrera que s’ha enfonsat per tal que els temporals no les moguin. Els submarinistes assenyalen el lloc amb una boia. Quan la barca arriba al lloc indicat es lliga amb l’amarrament que han preparat els submarinistes i s’obren les finestretes, es destapa el forat de l’hèlix i s’obren les aixetes de fons de la barca. Els darrers ocupants de la barca surten i ja només queda esperar un ràpid enfonsament. L’A Taranet va trigar 21 minuts per enfonsar-se, però s’han viscut enfonsaments que han durat moltes hores. Això passava fa uns quants anys, quan no es feien totes les operacions prèvies que es fan actualment.

Comenta aquest article