Informació general

L'estació de Cambrils formarà part d'un nou servei de rodalies de Renfe al Camp de Tarragona que utilitzarà l'actual traçat ferroviari

Per Berta Ruiz

Aspecte de l'estació del tren de Cambrils

L'actual traçat ferroviari serà utilitzat per la Generalitat de Catalunya per crear quatre noves línies de rodalies a l'entorn de l'àrea metropolitana del Camp de Tarragona, en el marc del Pla de Transport de viatgers 2008-2012, segons ha informat el Departament de Política Territorial i Obres Públiques a Revista Cambrils Diari Digital. Una d'aquestes quatre línies és la que unirà Cambrils, Salou, Port Aventura, Tarragona, Altafulla i Torredembarra, amb freqüències de pas de 2 combois per hora en horaris punta i de 1 a l'hora, a la resta d'horaris. La resta de línies previstes dins aquest pla utilitza els traçats ferroviaris existents entre Reus, Tarragona i Sant Vicenç de Calders.
D'aquesta manera, es confirma l'interès de la Generalitat en explotar l'ús de l'actual traçat ferroviari més enllà de la posada en marxa del Corredor del Mediterrani, que es preveu que estigui operatiu el 2011 o el 2012. Tot el que s'havia parlat fins ara assegurant que es desmantellaria l'actual traçat ferroviari un cop estigués enllestit el traçat del Corredor del Mediterrani ha quedat, de moment, en paper mullat.

Quatre noves línies de rodalies a Tarragona

Aquest pla presenta una sèrie de propostes, tenint en compte que es faci efectiva la transferència de les competències sobre la regulació i la gestió del transport ferroviari en aquesta àrea des de l'Estat a la Generalitat, prevista durant aquest període. Així doncs es crearan noves línies per estructurar la mobilitat de les àrees metropolitanes de l'entorn de les capitals catalanes, aprofitant la infraestructura ferroviària existent. En el futur, aquestes es podran convertir en línies de tren-tram d'acord amb les previsions del PITC (Pla d'Infraestructures de Transports de Catalunya), sense que de moment s'hagi concretat de quina manera.

Al Camp de Tarragona es crearan quatre línies diferents: Reus-Vila-seca-Tarragona-Altafulla-Torredembarra - Sant Vicenç de Calders; Cambrils-Salou-Port Aventura-Tarragona-Altafulla-Torredembarra; La Plana-Picamoixons-Alcover-La Selva del Camp-Reus-Tarragona; Les Borges del Camp-Reus-Vila-seca-Tarragona. D'acord amb les aportacions rebudes, el pla aprovat inclou estudiar la possibilitat de perllongar la línia La Plana-Picamoixons-Reus-Tarragona fins a Valls i Montblanc i la línia de Les Borges fins a Falset. Les noves línies de rodalies de la ciutat de Tarragona oferiran 6 expedicions en hora punta i sentit entre Tarragona i Reus, 4 expedicions entre Torredembarra i Tarragona i 2 en la resta de trams. D'altra banda, entre Cambrils i Tarragona hi haurà 2 trens en hora punta i un tren cada hora. El pla també preveu altres línies de rodalies al voltant de les àrees metropolitanes de Girona i de Lleida.

Tot plegat, està supeditat al traspàs de competències a la Generalitat de Catalunya, tal i com s'ha informat des del Departament de Política Territorial i Obres Públiques a Revista Cambrils Diari Digital. Ara mateix s'estan redactant uns estudis previs, i un cop es faci efectiu aquest traspàs, es podran engegar aquestes noves línies.

Nous serveis regionals d'altes prestacions

D'altra banda, i aprofitant la infraestructura de la nova línia d'alta velocitat que s'està construint actualment, també es connectaran els principals nuclis del territori amb serveis de tren directe o semidirecte amb velocitat comercial alta, de fins a 220 km/hora i freqüències de pas d'un servei en hora punta com a mínim. Actualment, RENFE només ofereix connexions en alta velocitat entre Lleida, el Camp de Tarragona i Barcelona. El Pla preveu crear en total 5 línies de tren d'altres prestacions per enllaçar les poblacions de Figueres, Girona, Barcelona, Vilafranca del Penedès, Tarragona i l'Aldea i Lleida, fins ara enllaçades per serveis territorials de trens regionals. Aquests nous serveis en alta velocitat reduiran més de la meitat el temps del trajecte respecte ara.

El TramCamp, en estudi

Per altra banda, una altra de les grans propostes de futur és el TramCamp –una combinació de tren i tramvia. El Govern de la Generalitat està ultimant els estudis necessaris per crear aquest nou mitjà unirà les ciutats de Reus-Tarragona-Vila-seca-Salou-Cambrils i l'aeroport de Reus. Des del Departament de Política Territorial i Obres Públiques s'ha informat que abans de final d'any es podran presentar aquests estudis, sotmetre'ls a informació pública i el període d'al·legacions, i posteriorment l'aprovació i redacció del projecte definitiu.

Alta Velocitat

Pel que fa a l'Alta Velocitat, aquest Pla també proposa la creació d'una estació intermodal al sud de l'aeroport de Reus. Aquesta estació permetrà la connexió amb el Corredor del Mediterrani i l'Alta Velocitat Madrid-Barcelona. Les obres, ja estan licitades, començaran l'any que ve i convertiran el Camp de Tarragona en l'únic territori amb dues estacions d'alta velocitat, juntament amb l'estació de l'AVE del Camp de Tarragona.

Reforç del transport per carretera

El Pla de Transports de Viatgers de Catalunya 2008-2012, també potenciarà el transport per carretera. Es crearan 24 noves connexions directes i se'n reforçaran 7 existents, amb una freqüència mínima d'un autobús cada 30 minuts en hora punta. Una de les noves connexions directes serà la que unirà Cambrils i Tarragona.

Mapa amb les quatre noves línies ferroviàries de rodalies a Tarragona

Comenta aquest article