Societat

El col·legi Cardenal Vidal i Barraquer crea ambients d'aprenentatge en els què el joc i la creativitat són protagonistes

Per Berta Ruiz

Ambient de "Teatre" en el què els xiquets poden fomentar la seva part més artística i d'expressió oral i corporal

El col·legi Cardenal Vidal i Barraquer ha engegat, aquest segon trimestre de curs, un nou projecte pedagògic per als seus alumnes d'Educació Infantil, és a dir, els alumnes de P3, P4 i P5. Es tracta dels ambients d'aprenentatge, en els què el nen investiga, prova, assaja, construeix, parla, raona, inventa, crea i és protagonista del seu propi aprenentatge. El joc lliure és el principal recurs didàctic i d'aprenentatge. Per fer-ho possible, al llarg del primer trimestre del curs, es van anar preparant aquests diferents espais en un seguit d'aules de l'edifici Vedruna.

Cinc ambients diferents rics en estímuls

Actualment ja hi ha en marxa cinc ambients diferents –rics en estímuls– i l'objectiu és anar ampliant-los. Hi ha l'ambient "Teatre" en què els xiquets poden disfressar-se, explicar contes i fomentar la seva part més artística i d'expressió oral i corporal. L'ambient "Jugo a ser" que recrea, a través del joc i dels joguets, diferents tipus d'oficis com un botiguer, un metge o un cuiner; l'ambient "Manetes" ofereix un ventall de possibilitats perquè els més petits facin treballs amb les mans –poden aprendre a botonar-se, a dibuixar en una pissarra o a fer nusos, entre d'altres–. L'ambient "Toca-toca" permet que els alumnes puguin experimentar amb el tacte tocant la sorra, les fulles o d'altres objectes de la natura, tot omplint i buidant, pesant, barrejant, etcètera. Un altre dels espais és l'ambient de la "Llum" en el què els xiquets disposen de diferents opcions per treballar les formes, els colors i diversos materials a través d'unes taules amb llum. També disposen de llanternes, projectors o un espai per fer ombres xineses. Finalment, hi ha una altra aula en la què es treballa amb el programa pedagògic "Ninus", que recrea un entorn interactiu d'aprenentatge. Els nens entren en una projecció al terra per a interaccionar amb continguts pedagògics i ells són el ratolí que fa el "click" als diferents continguts.

Durant una tarda a la setmana, hi passen els diferents nivells. Els dilluns és el torn dels alumnes de P3, els dimecres ho fan els de P4 i el divendres hi participen els alumnes de P5. De moment, els alumnes es barregen amb d'altres companys del mateix nivell i, està previst que més endavant també es faci entre alumnes de diferents nivells. Segons ha explicat el professorat i la direcció del centre a revistacambrils.cat, aquesta organització heterogènia dels grups també afavoreix la interacció i la col·laboració entre infants de diferents edats. Per la seva part, la funció de les mestres és la de fer de guia i organització, tot provocant preguntes però no donant respostes, sinó recursos. També s'encarreguen d'observar, avaluar i documentar el treball de cada alumne.

Aprendre d'una forma més lliure i creativa


Segons ha comentat el professorat d'Educació Infantil, en cada ambient hi ha diferents inputs que interessa que treballin com per exemple l'expressió oral, l'expressió corporal, la plàstica, la creativitat o la imaginació, però des d'un punt de vista més lúdic i amb una major autonomia que ofereix l'habitual treball a l'aula. És un treball de les intel·ligències múltiples, és a dir, potenciar allò que agrada a cada nen i potenciar els seus talents individuals. Tot plegat perquè els xiquets aprenguin d'una forma més lliure i creativa.

Els dies 1, 3 i 6 de març, es farà una jornada de portes obertes per als pares dels actuals alumnes perquè vegin els diferents ambients, mentre que els dies 7 i 8 de març, el centre farà una jornada de portes obertes per a futurs alumnes.

Comenta aquest article