Informació general

Jaume Salvat: "El turisme de l'oli és turisme i l'oleoturisme basa el seu atractiu en el caràcter del lloc"

Per Berta Ruiz

Jaume Salvat va parlar sobre els reptes per al desenvolupament de l'oleoturisme

L’Escola d’Hoteleria i Turisme va ser l’escenari, ahir, d’una jornada tècnica sobre l’oleoturisme a la DO Siurana, organitzada pel Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural. L’acte, emmarcat en el programa de les Jornades Gastronòmiques amb Oli nou d’oliva verge, va reunir professionals del sector i empresaris del territori. Al llarg de la jornada es va plantejar una sessió d’exposicions de diferents models d’oleoturisme. Va ser el cas de projectes com el del sector oleícola i vitivinícola a la Conca Mediterrània o d’altres en desenvolupament com el model del Priorat, el de Les Garrigues o la Taula del Sénia.

La darrera intervenció de la jornada va anar a càrrec de Jaume Salvat, PCTTO-URV, que va plantejar quins són els reptes pel desenvolupament de l’oleoturisme. Segons va dir. “estem lligats a un territori, a un entorn, a uns referents emocionals i a uns conreus de caràcter tradicional. Un sistema cultural i social que dóna sentit al que som. Cal aprofitar les oportunitats: el turisme és una opció fantàstica de transmissió de valors. El valor de l’autenticitat, l’eclosió de la salut i del benestar i de l’interès per la naturalesa i la identitat hi juguen un paper molt important. També la recerca de noves experiències i la coherència”. Segons va dir Salvat, “el turisme de l’oli és turisme”, amb unes particularitats que basa el “seu atractiu en el caràcter del lloc on es desenvolupa”.

Albert Domingo:
"Hi ha molts recursos al territori, però s’han de posar en valor"

D’altra banda, el tècnic del Pla anual de transferència tecnològica 2014 de la Generalitat a la demarcació de Tarragona –Albert Domingo– afegia a revistacambrils.cat que, al llarg de l’any organitzen una setantena de jornades tècniques en les què, “mirem de proporcionar recursos i formació, però sobretot desenvolupar una xarxa professional de contactes per dinamitzar el territori. Els temes de les jornades tècniques van des de la producció primària clàssica –vi, oli, cereals– fins a d’altres que li donen un valor afegir o activitats complementàries –energies renovables, turisme rural–. El cas d’avui és el de l’oleoturisme. A nivell de producció estem al màxim nivell internacional, però en l’àmbit de la comercialització encara tenim molt per recórrer”.

Segons Domingo, en l’àmbit de l’oleoturisme, “hi ha molts recursos al territori, però s’han de posar en valor i hem de treballar tots cohesionats amb un objectiu compartit. Des de la gran distribució de productes se’ns estan acostant perquè tenen un gran interès per aquest producte. Les apostes pel producte de qualitat i de proximitat dóna bons resultats. La tendència del comprador és molt clara”.

Tere Adell, presidenta de la Taula del Sénia, va parlar del projecte d'oleoturisme al seu territori

Comenta aquest article